Peron w Ścinawie będzie modernizowany
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że dzięki Programowi budowy/modernizacji przystanków kolejowych na lata 2020-2025 działaniami inwestycyjnymi objętych zostanie 200 takich obiektów w Polsce. Na realizację całego zadania PKP PLK planuje przeznaczyć kwotę 1 mld złotych, a na samym Dolnym Śląsku ma powstać lub zostać zmodernizowanych 12 przystanków (łącznie za 66,3 mln złotych) – w tym za kwotę 5 mln złotych ścinawski peron. W sprawie przedmiotowego programu trwają właśnie konsultacje społeczne. Jeżeli natomiast chodzi o zabytkowy budynek dworca kolejowego w Ścinawie, którym zarządza PKP S.A. Odział Gospodarowania Nieruchomościami we Wrocławiu, z trwającej od kilku lat korespondencji ze ścinawskim samorządem w sprawie jego remontu, wiemy, że obiekt został zarekomendowany do Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2021-2027.
Ministerstwo planuje, że realizacja programu peronowego przyczyni się do zwiększenia dostępu do przystanków kolejowych dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, zwiększenie dostępu do transportu kolejowego dla lokalnych społeczności przez uzupełnienie lokalnej i regionalnej punktowej infrastruktury pasażerskiej i zwiększenie dostępu do miejsc parkingowych dla podróżnych.
– Chcemy, aby efektem realizacji programu przystankowego było zminimalizowanie wykluczenia komunikacyjnego. Zadania wynikające z programu, będące inwestycjami lokalnymi, będą bez wątpienia pozytywnie wpływały na rynek pracy w czasie walki z kryzysem związanym z koronawirusem. W znacznej części przy budowie nowych lub remoncie dotychczasowych przystanków kolejowych będą mogły uczestniczyć nie tylko duże podmioty, lecz również niewielkie, rodzinne firmy – powiedział portalowi www.dolnyslaskinfo.pl minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Z kolei jeszcze wiosną, podczas konferencji prasowej w miejscowości Józefin, zapowiadając realizację programu przystankowego, prezydent Polski Andrzej Duda mówił:
– 100 przystanków na sieci kolejowej PKP PLK rzeczywiście powstanie od podstaw, w miejscu gdzie nigdy ich nie było. 50 kolejnych zostanie kompleksowo wyremontowanych i przywróconych do pełnej sprawności. Następnych 50 przejdzie prace modernizacyjne, związane m.in. z tym, by poprawić ich dostępność dla osób niepełnosprawnych.
Mapa zadań przewidzianych do realizacji w ramach przedmiotowego programu na Dolnym Śląsku:
Obecnie trwają, zainicjowane z końcem listopada br., konsultacje publiczne Programu budowy/modernizacji przystanków kolejowych na lata 2020-2025. Konsultacje zaplanowano do 2 stycznia 2021 r. – wszelkie informacje w sprawie znaleźć można na stronie Ministerstwa Infrastruktury pod adresem: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/konsultacje-publiczne-projektu-programu-budowymodernizacji-przystankow-kolejowych-na-lata-2020-2025.
Natomiast w sprawie remontu budynku dworca kolejowego ścinawski samorząd od kilku lat prowadzi regularną korespondencję i rozmowy z jego zarządcą. W marcu br. PKP S.A. Odział Gospodarowania Nieruchomościami we Wrocławiu pisemnie poinformowały, że budynek został zarekomendowany do Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2021-2027.
– Od pięciu lat koresponduję z PKP w sprawie remontu zabytkowego budynku dworca, zarówno ja, jak również radni, reprezentując mieszkańców, widzimy potrzebę gruntownego odrestaurowania tego ważnego obiektu – mówi burmistrz Ścinawy Krystian Kosztyła. – Dlatego kilkukrotnie zwracaliśmy się do zarządcy z prośbą o gruntowny remont tej nieruchomości, wiedząc, że PKP prowadzi takie działania, korzystając przy tym ze wsparcia unijnego, w innych lokalizacjach na kolejowych szlakach, np. w Jaworze, Chojnowie, czy Malczycach. Nie chcieliśmy wzorem Wołowa, albo jeszcze wcześniej Brzegu Dolnego, przejmować od PKP obiektu i na własną rękę realizować kosztownej rewitalizacji zabytkowego budynku, ponieważ mamy wiele swoich, którymi musimy się zajmować. Wstępnie jednak zadeklarowaliśmy chęć wykorzystania części pomieszczeń, po przeprowadzeniu przez PKP remontu. Dzisiaj wiemy, że zarządca ujął zabytkowy budynek w swoich planach inwestycyjnych i zarekomendował go do Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2021-2027, wierzymy, że te plany w końcu się ziszczą – podsumowuje Kosztyła.