Ścinawa

Most na Odrze do remontu w 2019 r.

Wracamy do dyżurnego tematu w Ścinawie, który pojawia się zawsze z początkiem nowego roku. Sprawa dotyczy planowanego już od kilku lat generalnego remontu mostu drogowego na Odrze. Mieszkańcy zwracają się do ścinawskiego samorządu z pytaniami: kiedy w końcu ruszy ta inwestycja, czy gmina wie coś więcej na temat zakresu prac, czasu trwania i czy przeprawa będzie otwarta dla ruchu podczas prowadzenia robót.

To, że stan techniczny mostu na Odrze w Ścinawie jest bardziej niż niepokojący wiadomo od dawna, zgłaszali to mieszkańcy, temat podejmowały też lokalne media, np. TVP 3 Wrocław w materiale: Most do remontu.

Z informacji uzyskanych od Generalnej Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu, tj. podmiotu zarządzającego przeprawą, wiemy, że decyzja w sprawie inwestycji zatytułowanej „Remont mostu nad rzeką Odrą w km 33+493 drogi krajowej nr 36 w m. Ścinawa” już zapadła, a planowany harmonogram prac związany z tym przedsięwzięciem wygląda następująco:

  1. w okresie od lipca br. do marca 2019 r. GDDKiA przewiduje realizację robót w ramach zorganizowania objazdu dla remontu mostu- w tym czasie most będzie otwarty dla ruchu, tak jak obecnie,
  2. zasadnicze zadanie, czyli remontu samego mostu nad rzeką Odrą ma się rozpocząć w marcu 2019 r.

GDDKiA planuje, że roboty remontowe przeprawy trwać będą około 6 miesięcy i zostaną przeprowadzone przy całkowitym zamknięciu ruchu kołowego na obiekcie oraz przekierowaniu go na objazd istniejącymi drogami krajowymi i wojewódzkimi. Ruch pieszy na moście ma zostać utrzymany. Aktualnie trwają prace związane z opracowaniem systemu komunikacji pozwalającej na zachowanie, tzw. objazdowej łączności między obiema stronami Odry w rejonie Ścinawy, Wińska, Wołowa. Wstępne wyliczenia wskazują, że aby przejechać samochodem na drugi brzeg rzeki trzeba będzie pokonać dodatkowo ok. 100 km.

– Oczywiście cieszymy się bardzo, że już niebawem most zostanie wyremontowany, bo faktycznie jego stan jest fatalny, dodatkowo pogarszany przez nieodpowiedzialnych kierowców ciężarówek, którzy za nic mają ograniczenie nośności, a przypomnę, że po powodzi w 97 roku przez przeprawę mogą przejeżdżać pojazdy o masie całkowitej tylko do 15 ton- komentuje burmistrz Ścinawy Krystian Kosztyła.

Jak dowiadujemy się od GDDKiA zakres inwestycji obejmuje m.in.: wymianę płyty pomostowej, uzupełnienie nitów w konstrukcji, naprawę balustrady, a także zainstalowanie świateł przed przyczółkami mostu, które uniemożliwią jednoczesny wjazd i mijanie się samochodów, szczególnie ciężarowych. Po remoncie nieznacznie zwiększy się też dopuszczalny tonaż, z obecnych 15 do 20.

– To minimum, które musi być wykonane, żeby zapobiec tak naprawdę dalszej degradacji obiektu, zaplanowana inwestycja bardzo nas cieszy, jednak ubolewam, że nie zostanie zasadniczo zwiększona nośność przeprawy, bo to ogranicza rozwój gospodarczy naszej gminy oraz że podczas planowanego zadania przewiduje się całkowite zamknięcie mostu dla samochodów, oferując w zamian 100 kilometrów dodatkowej jazdy- mówi Kosztyła.

– Kilka razy zwracaliśmy się do GDDKiA, także na prośbę mieszkańców oraz naszych przedsiębiorców, żeby w inny, bardziej przyjazny dla zmotoryzowanych sposób zaplanować to zadanie, jednak bez efektów, liczyć możemy tylko na to, że inwestycja zrealizowana będzie sprawnie i szybko- dodaje.

– Chcę podkreślić, że ścinawski samorząd, aby choć trochę usprawnić komunikację oraz przemieszczanie się z jednego brzegu Odry na drugi, robi co się da, w minionym tygodniu uzyskaliśmy pozwolenie na budowę parkingu w kształcie statku, który zlokalizowany będzie przy samym moście, z około 130 miejscami postojowymi, planujemy wykonanie zadania przed zamknięciem przeprawy, ponadto rozpoczynamy rozmowy z Kolejami Dolnośląskimi, aby zwiększyć ilość połączeń i pociągów na linii Wrocław-Ścinawa- informuje burmistrz.